helmamieke.reismee.nl

Een glimlach van een kind doet je beseffen.................

Werken in Het Kanti Childeren's Hospital

Het opstarten van het werken in het Kanti Childeren's Hospital heeft wat tijd nodig gehad. De verwachtingen van beide kanten werden uitgesproken en bijgesteld. Daarna werdenplannen en afspraken gemaakt en kon het werk beginnen.Wij gaan mee helpen omhet komende festival Teej te organiseren en te bekostigen en spelen met de kinderen op de afdelingen aan hun bed.

Teej is voor alle kinderen en hun ouders een belangrijk festival te vergelijken met ons Kersfeestvooral wanneer je ziek bent het het familiefeest thuis moet missen. Samen met een vrijwilligster van het ziekenhuis Priyanka doen wij op maandagochten inkopen voor het feest.

Teej is het lichtfeest waarbij alle huizen worden versierd met lichtjes en kaarsen .Daarom kopen wij ook voor het ziekenhuishuis gekleurde lichtjes, kaarsjes( echt waar! er is geen brandalarm dus ik hoef niet bang te zijn dat de branweer opeens voor mijn neus staat)We kopen slingers en rolfluitjes en maken zakjes met lekkernij. Priyanka vertelt ons alle in en outs van het festival. Het feest telt drie belangrijke dagen( 13,14,15 nov),één dag staan de meisje centraal de andere dag de jongens en de laatste dag is voor allemaal. Op deze laatste dag zal iedereen tika krijgen( een rode stip op het voorhoofd) We kopen een cd met traditionele muziek, we hebben er nu al zin in!

Het werken op de afdeling is een speciale en bijzondere ervaring. Er is in het ziekenuis heel weinig afleiding voor de kinderen. De meeste kinderen liggen in bed vanwege hun chemokuur of zijn zo ziek dat ze hun bed niet uit kunnen. Telkens zijn we weer dankbaar dat het bij ons in nederland allemaal zó anders is geregeld!

Vooal de hygiene is ver te zoeken en dat is bij deze afdeling eigenlijk een eerste vereiste. Wij gaan gewapend met desinfecterende gel bij de kinderen langs en proberen zo schoon mogelijk te werken. Van chelinnedraad maken wij voor of met de kinderen poppetjes, ze vinden het prachtig. Je ziet de kinderen genieten maar ook hun ouders. Heel even vergeten ze de moeilijke strijd die ze moeten strijden. Er wordt zelf af en toe even hard op gelachen. Nieuwsgierig komen de verpleegster om het hoekje kijken en genieten ook even mee. Alles wat wij met de kinderen maken is volkomen nieuw ,voorcreativiteit is in Nepal weinig ruimte.

Wanneer wij de volgende dag terug keren worden wij door enkele kinderen en ouders vriendelijk en blij verwelkomt. Wij versieren kartonnen bloemen met play mais en hangen de bloemen met een lintje aan de pijlen van hun bed. Wat een ervaring dat het mais met water blijft plakken het lijkt wel magic!!! En als het mais dan ook nog op je neus plakt dan is het schaterlachen. De vrijwilligers lopen met ons mee en vertalen onze activteiten in het Nepalees. Jonge meiden die zich als vrijwilliger inzetten om te helpen in het hospital, een prima zaak.

Wanneer wij in de taxi naar huis rijden kijken we elkaar glimlachend aan.

Reacties

Reacties

Tjeerd

Mooi verhaal Mieke, het toverde bij mij ook een glimlach. gr Tjeerd

marian

Ha Mieke( en Helma) wat zijn jullie met fantastische dingen bezig. Ben heel blij dat ik mee mag lezen met jullie ontmoetingen en activiteiten. Lieve groetjes dikke kus marian x

Anny

Als jullie het lichtfeest vieren,zal ik hier ook
wat meer kaarsen aansteken en aan jullie
en de kinderen denken.
X Anny

Evie

Lieve Mieke (en ook Helma, al ken ik je niet),
Ik had al even niet gelezen en heb dat dan net ook even gedaan. Wat een ontzettend mooie verhalen. Vooral deze laatste ontroert me enorm. Wat fijn dat jullie daar zijn!
Dikke kus,
Evie

ps: *schrijft nepal op verlanglijstje*

Desiree

Hoi Mieke. Indrukwekkende verhalen, zo kunnen we een klein stukje van je avontuur mee beleven,

Mama Groenen

Vol interesse volg ik jullie belevenissen. Wel erg gevarieerd, van plezierige uitstapjes tot goed werk met de kinderen doen. Fantastisch. Helma, gefeliciteerd met Jesse. Ik ga morgen even bij hem langs. Groeten en succes, Mama Groenen

Mama Groenen

Vol interesse volg ik jullie belevenissen. Erg gevarieerd, van leuke uitstapjes tot god werk met de kinderen. Fantastich. Helma, gefeliciteerd met Jesse. ik ga morgen even bij hem langs. Groeten en succes, Mama

winnie

Heb dit verhaal op facebook gezet, zo trots op je/jullie!

Brenda Sol

Lieve Mieke,

Wat fantastische om te lezen wat jullie in het ziekenhuis daar aan het doen zijn! Ik krijg al een glimlach op mijn gezicht bij het lezen laat staan wat je bij de kinderen ziet waar jullie mee bezig zijn! Heel goed werk!! Liefs Bren

Karin

Zo mooi!

Bo

Hoi lieve meiden,
Krijg tranen in mijn ogen (van ontroering) en een glimlach tegelijk, zit net jullie ervaring te lezen in het ziekenhuis. Ik ben blij dat jullie ook daar nu jullie positiviteit kunnen laten stralen. xoxo Bo

Annette Ligthart

Hallo Mieke,
Wat een mooi werk doen jullie daar! Zo knap van jullie!Ik geniet van jullie verhalen. Wat een lol! Wat een enthousiasme! Wat fijn dat jullie dit voor de kinderen en hun ouders kunnen doen! Geniet ervan! Het is voorbij voor je het weet!

groetjes Annette (en dikke knuffel van Lyanne)

Liesbeth Muller (vokk)

Karin stuurde je reisverslag nadat ik haar bij de slager sprak. Jullie doen wel heel mooi werk, het is ontroerend om te lezen. leuk om het nu te gaan volgen. een hele goede tijd, groetjes Liesbeth

Jolanda de Haas

Wat heerlijk jullie verhalen! Helma nog bedankt voor je kaartje, je zult wel snakken naar een beetje verkoeling. Hier is het koud en is de kachel volop aan.
Dit weekend heel verdrietig nieuws, de 19 jarige dochter van mijn vriendin heeft kanker. Afschuwelijk, maar zij is hier in ieder geval verzekerd van goede zorg.
groetjes

Jolanda

Bernadet van der Poel

Hoi Mieke en Helma,
Heb net jullie verhalen gelezen en foto's bekeken.
Wat een indrukkken,jullie zijn echt in een compleet andere wereld, zeer verrijkend denk ik. Hier gaat het alleen maar over zorgpremies en hypotheekrenteaftrek. Succes met al jullie activiteiten daar en geniet ervan!

anja

hoi mieke en helma wat geweldig allemaal om jullie reis te volgen. maandag was er een uitzending van "' waar is de mol '" op tv. hij was met caroline tensen in nepal. ik zag jullie al helemaal rond lopen daar. heel fijn voor de kinderen dat stukje aandacht van jullie.

xx anja

Anneke

Mieke en Helma
Wat zijn jullie hartverwarmend bezig .Zo fijn dat julie dit kunnen doen en dat je zoveel liefde kan geven aan de kinderen die dit graag ontvangen Als ik de lieve, lachende gezichtjes van de kinderen zie moet ik zelf ook glimlachen.
Suc6 groetjes Anneke

Loes Hogenelst

Hallo Mieke en Helma,

Al reageer ik niet veel. We genieten hier van jullie bijzondere verhalen. Nina vindt vooral de foto's leuk om te kijken. Ze vind het leuk om foto's van jou te zien. Onze computer is momenteel op de tv aangesloten, dus extra grote foto's, hihihi. Nog heel veel plezier en de groetjes van ons allemaal. En natuurlijk een dikke kus van Nina!

Lizette Mulder

Kippevel..............

Als de kaarsjes zo aangaan denk ik aan jullie.

Dikke kus!!

Gerda

Hallo Helma en Mieke.

Het is genieten hier van jullie belevenissen. Prachtig!
Het zijn de kleine dingen die het doen en jullie brengen dat in praktijk.
Veel liefs en nog veel mooie dagen,
Gerda

Francien

Hallo Helma en Mieke,

Wat doen jullie mooi werk daar, prachtig!
Nog héél véél mooie momenten en fijne dagen.

groetjes Francien

Anita

Hoi Lieve Miek, ik zit met natte ogen, dik kippevel en een dikke strot, bedankt hoor :(.
Maar zonder gekheid, wat geweldig om te lezen. En wat zijn de kinderen en ouders blij met kleine dingen zoals een leuke gezellige knutsel.

ps doe Rianne de groetjes.

Dikke Knuffel,

Anita

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!